Brev från mormor 21/8 1995

 Jag sa ju att jag skulle skriva till dig men tiden är kort så det drar ut på tiden. Men skit i det, bättre sent än aldrig brukar folk säga. Hur är det annars i värmen? I natt var jag alldeles blöt, men det var av värmen. Jag har i denna stund suttit och pregat efter en pigg i pekfingret, som har suttit där en vecka, men nu tror jag den är väck. Sköönt. Jag tog ju ner dom stora rosenbuskarna som stod vid väggen. Nu var jag och skulle se ifall plommonen var mogna, men det dröjer nog lite till. 

På tal om att rista i träd så talade en tanta om att hon skulle rista ner lite päron hos sig, och när hon riste så kom  Stav-Olan  ner, sen bar han päronen hem till henne i bara skjortärmarna, så snälla folk fanns det förr. 

Igår var jag och inköpte förnödenheter för kroppen och tipsbingolott för själen. Får väl se om det blir nån verkan ikväll på dragningen. I onsdags var jag i stan hos doktorn, han tyckte jag var mager om benen och även om armar och hals. Några större fel tydde han inte hitta på andra delar så jag får fortsätta med tabletterna, en om dan te jul, sen får vi se, då ska han se mej igen hos sig. 

Nu körde Bertil ner och skulle spruta, var, sa han inte för det har ja inte me att göra, tyckte han. Så hade jag storfrämmande i onsdags, då jag kom från stan stod en stor vit bil här och väntade. Min syster Huldas son Uno med fru Maj uppe från landet, var har jag glömt. Har inte träffats sen han gick i skolan, så det var hög tid nu, dom kommer igen om ett år för närmare bekantskap, så nu vet du det. 

Nu ska jag sätta på några päror te midda för nu är jag solten. Du ska väl me ha mat nu. Sen får vi väl sova midda, så vi tyar mer sen. Vad de ska bli får vi väl se. Jag skriver lite till för jag hade 4 kokta från igår så jag steker dom te midda istället o tar en ske äpplasoppa ovanpå sen tyar jag nog sova lite. Så går livet sin sjära gång som min mor brukte säga. Nu satte jag på lite kaffe så man tyar glo, det går inte utan. Det väckte till livs de domnade livsandarna som Ragnar brukte säga. 

Jag såg 2 kreatur här om dan ute i skogen. Rätt små och grå o hoppade när dom gick. Först en och sen den andre efter, vet ej vad det var för djur. Sen var här en älg, men försvann igen, han var nog törstig tror jag. Det är ju så torrt i alla vannahål. Fast det kom rätt mycke regn härom dan. Fast de hajtar ju inte, älgar e rätt stormagade. 

Nu tröskar dom och håller på att köra lass hit och dit. Bönderna har iallafall härligt tröskeväder. Dom ser så glaa ut. Inte nåt ont utan de har nåt glatt med sig. Dom stora bränneslaven, ursäkta, stockar är det ju, ligger fortfarande kvar här ute. Du kommer nog att få ett rysligt jobb me å tyda kråkfötterna här, jag skriver lite dant och stavar ännu sämre men jag hoppas du ursäktar. Så ska vi försöka gå och hälsa på dig nån dag, inte långt till, men det ska bli. Nu har jag glott på tipsbingo men där blev två nummer över. Så de blev inget till mig. Men jag är glad ändå för det kommer en dragning imorrn och fler på månda. Det varma vädret blir kvar ända till jul och morötterna och ogräset växer, gonatt och tack för idag, fortsättning följer imorrn, och sov gott, din mormor.

Gomörrn, Nu har jag vatt ute och kört en runda med full tank av grönt till hönsen. Det gick bra och jag körde inte över sladden. Man blir rätt mallig bara man tänker på saken. Hönsen tackade för det goa gräset. Jaha, en dagens goda gärning således. 

Frid vare med dig, mera i nästa vecka.

Hej.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Heldragen linje = Förbud att köra över den.

Mosaik (En text från vintern 2004-2005 och stormen "Gudrun". av: Ulla Svensson)