Vissa lärare lägger ner ett otroligt arbete på att förbereda sina lektioner och är mycket noga med

detaljer som rör varenda enskild elev i klassen. Medan andra typ “glider” omkring utan att lägga ner

minsta lilla ansträngning för att göra ett bra jobb. Eller gör dom bara precis så mycket som dom är tvungna till och som ingår i jobbet. 

Läroplanen är ganska svår att följa och det är få lärare som ens kommer nära, men det finns vissa energiska lärare som kommer ganska nära att följa den, men de allra flesta av den sorten märker tidigare att det nästan är en omöjlighet.


Detta är en liten historia om en lärare som gör det mesta lite utöver det vanliga. Hon har en erfarenhet på ca 12 år inom läraryrket med allt från mellanstadieklasser till högstadie. Hon har vid sidan av sitt arbete även en mödosam strävan i att få adoptera ett barn, med allt vad det innebär med utbildning, längtan, väntan och grubblade på framtiden. Kunde hon och fanns det ekonomiska resurser hade hon säkert bett om ett entledigande från sitt jobb. 


Så plötsligt en senvinter dag kom beskedet att hon och hennes man skulle få åka till Kina för att erhålla ett litet barn, nu skulle hon efter den resan också vara mammaledig i ett och ett halvt år, som planerat. För att barnet skulle få så bra start i det nya landet som möjligt. Finns det resurser så stannar hon säkert hemma längre tid om det går.

Redan följande vecka efter barnbeskedet börjar hon att planera för ett överlämnande till den eller de lärare som ska ta över hennes jobb under den tiden. Det är av hennes natur en himla massa jobb som följer den närmaste tiden. Varje elev ska dokumenteras in i minsta detalj för att göra överlämnandet så bra som möjligt, allt för elevernas bästa, så att inte någon elev ska komma i otakt med undervisningen eller missa något viktigt. detta arbete gör hon i samråd med övriga lärare samt med rektor på skolan.


När hon fram i slutet av maj månad är klar med detta arbete, har hon ett tjugotal högar med mellan 10 till 15 dokument i varje hög. Högar med beskrivningar om varje elev in i minsta detalj. vad eleven bör tänka på i de olika ämnena samt vad som man bör jobba mera med. Där kan finnas andra detaljer som är bra att veta för den lärare som kommer att ta över klassen följande hösttermin.

Dessa högar placeras snyggt och prydligt i ett litet rum där endast denna lärare har haft tillgång till, ett litet rum på ca 10 kvadrat, allt för att kommande lärare enkelt skall kunna hitta nödvändig information om en elev på enklast sätt. Rummet låsas och nyckeln placeras i avsett nyckelskåp.


Allt frid och fröjd och tillökningen går bra och hon påbörjar sin mammaledighet kommande höst.


I oktober ringer dom från skolan för att fråga om en detalj om en elev, läraren hänvisar då till de dokument hon lämnat, men får i samma stund reda på att efterföljande lärare inte ens varit inne i rummet. Allt arbete som lagts ned våren innan  var till synes helt bortkastat och onödigt.


Alla lärare har alltså inte samma ambitioner att bry sig om eleverna och struntar tydligen i att ta del av information som lämnats av tidigare lärare, vid ett överlämnande. Det finns även dokumenterat att vissa lärare inte ens kan hålla ett vanligt utvecklingssamtal, utan följer någon slags slentrianmässig mall som kan komma att gälla för ett stort antal elever och det är tur att det finns motsatsen till dessa lärare så att iallafall en del elever blir väl omhändertagna.


Mammaledigheten är nu slut för vår lärare och nu börjar en vårtermin. Nu är det hennes tur att ta över en klass från några andra behöriga eller icke behöriga lärare och vikarier. första veckan ska hon då erhålla den information om varje elev som hon så väl behöver för att sätta sig in i varje elevs behov och kunskaper. det blir en mycket tunnsådd information med bara ett par dokument, för hela klassen, eller för den tänkta klassen. hur stor klassen kommer att bli vet hon 

inte ännu. När såväl eleverna kommit och terminen börjat, är det ett par elever som egentligen inte ska vara i den klassen som kommer dit, och en elev som har tydliga behov av särskoleundervisning. det finns inga klara direktiv för vad eller med vilka elever hon ska arbeta under våren. Frustrerande? Det är bara förnamnet.


inte i detalj! ingen aning om antal högar papper, inte själv i arbetsrummet - en till


4 klasser ca 90 elever


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Heldragen linje = Förbud att köra över den.

Mosaik (En text från vintern 2004-2005 och stormen "Gudrun". av: Ulla Svensson)